czwartek, 14 lutego 2013

Toksoplazmoza



 (Toxoplazmoza) – kot winny czy niewinny?


Toksoplazmoza jest to choroba pasożytnicza ludzi i zwierząt powodowana przez pierwotniaka Toxoplasma gondii. Pierwsze zarażenie pierwotniakiem jest groźne dla kobiet w ciąży.
W czasie ciąży warto zrobić badanie krwi, aby sprawdzić czy jesteśmy jeszcze narażeni na zakażenie pierwotniakiem.

Koty są żywicielami ostatecznymi pierwotniaka. Wydalają z kałem oocysty, które są źródłem zakażenia dla człowieka, innych ssaków i ptaków.



Jak zaraża się człowiek?
Najczęściej do zarażenia dochodzi po spożyciu niemytych warzyw i owoców oraz po zjedzeniu niedogotowanego mięsa (wieprzowiny, baraniny). Źródłem zarażenia może być także kot przy braku zachowania podstawowych zasad higieny, szczególnie podczas sprzątania kociej kuwety. Sama obecność kota nie oznacza ryzyka zakażenia toksoplazmozą. Niebezpieczny jest tylko kał zakażonego toksoplazmozą kota (stąd dla zwiększenia bezpieczeństwa kobiety, które nie badały siebie, ani swojego kota w kierunku toksoplazmozy powinny unikać sprzątania kociej kuwety lub robić to w rękawiczkach)
Toxoplazmoza może być także wrodzona (wówczas wiąże się z dużym ryzykiem).

Czy każdy kot może być źródłem toksoplazmozy?
Nie. Szczególnie narażone są koty wychodzące, polujące na gryzonie (często nosicielami toxoplazmozy są szczury).
Kot sieje oocysty tylko przy pierwszym i drugim zarażeniu. Przy kolejnych pomimo iż jest nosicielem nie wydala już oocyst z kałem.

Jak sprawdzić czy nasz kot jest nosicielem?
W tym celu należy udać się do weterynarza i zbadać kał kota pod kątem obecności pasożyta.

Co zrobić gdy nasz kot jest nosicielem?
Jeżeli nasz kot jest nosicielem toksoplazmozy należy poddać go leczeniu. Nigdy nie można wyrzucać kału kota do kanalizacji!

Jak uniknąć zarażenia naszego koga toksoplazmozą?
Bezpieczny jest kot, który nie poluje na gryzonie oraz nie wychodzi z domu. Kota nie można karmić nieprzetworzoną wieprzowiną i baraniną, Mięso drobiowe (nawet surowe) jest zawsze bezpieczne.

Czy pies może być źródłem toxoplazmozy?
Nie. Psy nigdy nie są zagrożeniem!

Mam nadzieję, iż po przeczytaniu tego artykułu osoby planujące powiększenie rodziny oraz kobiety w ciąży nie pozbędą się kota z domu z nieuzasadnionych powodów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz